Arvamusavaldus
Seotud konsultatsioon: Eesti Euroopa Liidu poliitika 2007-2011
Enamus eestlasi hääletas EL astumise poolt pääsemaks meie pisiriigi konnatiigistumisest. Kahjuks pole me sellest saatusest pääsenud. Sestap on Eestil tarvis alustada kampaaniat ühtsete euroopalike seaduste ja nende rakendussätete vastuvõtmiseks vähemalt neil aladel, kus mahajäämus puudutab kõikide liikmesriikide kodanikke. Neist tähtsaim on seadusandlus, mis ühel või teisel moel seotud liiklusega. Olukorras, kus EL siseselt valitseb piiramatu liikumisvabadus, ei saa olla kohta banaani- või kartuliriigikeste lokaalsetel korruptsioonipõhistel rämpsseadustel. Nendega ahistatakse (näiteks Eestis) nende riikide kodanikke, kus on kehtestatud inimmõistusele toetuvad turvapõhised seadused.
___________________
Üheski riigis pole ühelgi parteil rohkem liikmeid ja valijaid kui on autojuhte. Seetõttu ei tohiks liikluskorraldus ja liiklusalane karistuspoliitika olla üheski riigis mingi funktsionääridekobara eraasjad.
See, mis ühes või teises riigis neis valkondades toimub, mõjutab tõsiselt nenderiikide valitsuste ja korrakaitseorganite prestiizhi ning usaldatavust maksumaksjate silmis. Need on olulised ja äraarvamata laia avalikkust puudutavad valdkonnad. Isolatsiooni ja blokeeritud info tingimustes viibivates ühiskondades on riikide valitsejatel õigluspuuetega seadusandlust kergem viljelda. Teisem on olukord aga tsiviliseeritumates ning Euroopa Liitu kuuluvate riikides.
Eestis pole saladus, et alla saja kilomeetri kaugusel asub riik, milles valdav osa kodanikest austab võime ning korrakaitse valvureid tänu seal valitsevatele õiglastele ning kodanikekesksetele seadustele. Just Soomet ja Eestit eraldava väikesese vahemaa ning nende rahvaste keelte veel väiksema erinevuse foonil on kurioosne, et nende riikide seadused saavad olla, ja on,oma sisult valgusaastate kaugusel. Neis seadustes sätestatud õigluse või selle puudumise tõttu.
Ülalnimetatud valdkondade tähtsust mõistes loodi Soomes 1983 a.liikluseksimuste karistusseadustik, mida täiendas 1989 a rühm riigi siseasjade,
õigus- ja korrakaitseministeeriumide tippasiatundjaid. Selle töö tulemusena on sealne politseinik juba aastakümneid varustatud eeskujuliku tööjuhendiga käsiraamatu näol, mis sisaldab üksikasjalikke eeskirju liiklusalaste eksimuste puhul rakendatavate meetmete kohta.
Õigluse seisukohalt parimaid lahendusi on kord, kus tehniliselt ebakorras, kuid liikluskõlblikust sõidukist korjatakse autodokumendid, mis peale auto korrastamist, selle üle näitamist ja trahvide maksmist tagastatakse auto valdajale.
Nagu ka see, et valesti parkinud liiklusvahendilt EEMALDATAKSE REGISTRIKILBID, jäetakse klaasi vahelet trahvikviitung ja valesti parkinud sõiduki teisaldamist lubav tõend valdajale.
Mitte mingit võrdlust ei kannata meie seadusvärd, mis võimaldab erafirmadel elanike vallasvara käperdada ning rikkuda. Kardan, et terves maailmas pole riike, kus liiklusrikkumine ning selle korral kohaldatavad meetmed nii üksiasjalikult määratletud on?
Neid 1989 a väljatöötatud käsiraamatuid oli sellal
ka meie liiklusjärelvalve ametnike kappides virnadena, kust neid asjahuvilistele lahkesti jagati...
Õnnetuseks sain ka mina ühe. Õnnetuks tegi seejuures erinevus oma ja naaberriigi valitsejate suhtumine maksumaksjatesse.
Seetõuutu on Soome riigi naabruses meie praegune zimbabvelik liikluskorraldus ja liiklusalane karistuspoliitika kohalike funktsionääride poolt teostatud tõeline “kübaratrikk”.
INIMOHVRITEGA lõppenud liiklusõnnetuste SÜNDMUSKOHTI ning PÕHJUSEID puudutava AVALIKU info ja statistika PUUDUMINE ise on juba meie RAHVUSLIK TRAGÖÖDIA. See, et verisulis juhilubade omanikud kuulavad maksumaksja raha eest toimivatest meediakanalitest päevast päeva teateid arvukate ohvritega lõppenud avariidest, kus päevast päeva sössutatakse "vastassunalisse liiklusvööndisse KALDUMISEST" Ükski meist ei pea end idioodiks, kes võtab kätte ja kaldub heast peast vastasuunalisele liiklusrajale. Järjelikult ÜKSKI neist algajaist ei hooma ka surmatoova "kaldumiskalduvuse" tegelikku hoiatavat iva.
Üsna hiljuti teatati välismaise kõrgkooli äsjalõpetanud tütarlapse traagilisest hukkumisest avarii tõttu süttinud autos. Liiklusteade pajatas taas tema vastassunda "kaldunud" sõidukist. Mitte sõnagi sellest , et noor ja kogemusteta juht hukkus möödasõitu sooritades.
Paneb nutma kui noortel ja mõtlematutel kogemusteta juhtidel PUUDUB HOIATAV teave traagiliste avariide asjaoludest. Sellest, et enamik hukkunud juhihakatistest surid MÖÖDASÕIDUL tehtud väärade hinnangute ja tegevuse tõttu. Kui ta ei kuule sõnagi sellest, et see või see algaja juht ei suutnud õigesti hinnata VASTUTULEVA SÕIDUKI kiirust, See oskus tuleb AASTATEGA, aga KIIRET vastasliiklejat peab ta oskama KARTA kohe. Juba esimesest rooli taha istumise hetkest! Sest meie teed kubisevad shumahheritest, metsamaadest ja lepiksonidest. Mis või kes õpetaks neid aga kartma? Olukorras, kus õnnetustesse sattuvad vaid tobukestest vastassuunda kaldujad?
Olulise panuse annavad ohvrite arvu tõusule liiklusohutuse eest vastutavad ametnikud, kes tegelevad liikluskorralduse, teedel liiklust reguleeriva märgistuse ning liiklusmärkide paigaldamisega. Katkematu telgjoon ja möödasõitu keelav märk nähtavuspuudega teelõigu ees on muutunud ajalooks, anakronismiks, mingiks trendiväliseks minevikuigandiks. Rääkimata peatee märkidest, mis on üleöö "vahetatud" parema käe reegliga. Näib nagu oleks asjaomaste tegevuse eesmärgiks uute segaduste loomine
Võiks arvata, et pole midagi lihtsamat kui selle tohuvapohu tingimustes üleöö tekkivaid liiklusohtlikke paiku jälgida ning seal ohtlikult liiklevaid
liiklusfriike välja selgitada ning trahvida? Mitte midagi sellesarnast. Justnagu täpiks i pääle sätib liiklusjärelvalve, looduse kroon, järjekindla südikusega omad kiirusmõõdikud riigi kõige turvalisemate, laiemate, sõidusuundade vahelise eraldusribaga tee- või tänavalõikudele. Või korraldavad neis omi nuusutusüritusi.
Vales kohas rakendatavad meetmed teevad meie liiklusjärelvalve pseudotegevusest jabura farsi aga liiga suure auditooriumi ees. Liiklusohutuse tagamiseks ja liiklusjärelvalveks mõeldud tehnika ja personali rakendamine eelarvevankri ette on kuritegu riigi kodanike suhtes, kes korravalvuritelt õigustatult liiklushälvikute vastu kaitset ootavad. Tema kaitsmise asemel on aga tehtud jahiloom hoopis tast endast.
Mida arvatagi riigist, kus majandusministeeriumi eelarvetulusid jahtivad ametnikud töötavad kõrgeimate trahvitulude nimel välja liikluskaristused, millede suurus ei sõltu eksimuste liiklusohtlikkusest, vaid nende tõenäolisest kordumistihedusest.
Millisest liiklusohutusest saab rääkida riigis, mille karistusseadustikus ei esinegi mõisteid, mille kohaselt antakse maksimaalseid karistatusi ja veapunkte ntx Inglismaal (reckless drive-ülbe liiklemine- 10 vp.-trahv, kuni
k vanglat või trahv 2000 £ careless drive-hoolimatu liiklemine- 3-9 vp. kuni 1000 £ trahvi, reckless drive eest antakse NY -s 5 vp katkematu telgjoone ületamine - kuni 3 vp nii UK kui ka NY?
Mis sellest kõneleb kui meie karistuseadustiku loetelus ei esine eraldi meetmeid hooletu või ülbe liiklemise eest või katkematu telgjoone ületamise korral. Kas see tähendab, et meil taolisi ilminguid ei esinegi? Võidakse ju öelda, et on üsna mõttetu fikseerida eraldi karistust katkematu telgjoone ületamise eest riigis, kus katkematu telgjoon ohtliku möödasõidu aladel pahatihti üldse puudub. Ühede ametnike vastututustunde puudumist ei anna aga kuidagi õigustada teiste rumalusega.
Sestap ei jää tavaliiklejail muud üle kui oodata meiegi "elu näitelavale" järjekordse "uue poliitika" sündi. Millegi sellise, mis ilmselt tagas Blairi valitsuse hiljutise ootamatu tagasivalimise, kus pool aastat enne valimisi kaotati Londoni turvalistel tänavatel trahvikogujatest videokaamerad ning lubati ka politseinike kiirusmõõtmist vaid paigus, mis statistika kohaselt avariiohtlikuimad. Kus leiti, et viimane aeg oleks parandada korrakaitse kvaliteeti riigis ning et miski ei tee seda paremini kui korrakaitsjate õiglane tegevus!
Monday, 04 April 2005
http://www.e-hydepark.com/new/?id=thread&parent=183&forum=Teemad
Arvamusavaldust on loetud 5925 korda
Vastused:
Täname nende kommentaaride eest. Liiklusohutus on olulise teemana eelnõus kajastatud - toetame EL liiklusohutuse strateegiat ja algatusi liiklusohutuse tõhustamiseks Euroopas tervikuna. Ootame arvamusavaldusena konkreetseid ettepanekuid EL poliitika eelnõule.
Riigikantselei |
13.07.2007 | 19:37 |
Kati Kiisverk
|