Teisipäev, 21. september 2021
  ID-kaart  |  MobiilID OpenID

» unustasid salasõna?   » registreeru   » reeglid
 
Rss SISUPUU Rss RSS
Avaleht Konsultatsioonid Ideed Seadused
 
Avaleht > Vaata ideed
Riiklik automaks
Jüri Lichfeld
Sisestatud: 13. november 2007
Arhiveeritud
Bookmark and Share
Prindi
Saada kutse
  Vaata ideed   Hääletustulemused   Vaata vastuseid   Kommentaarid ()  
Kehtestada automaks riiklik maksuna.
Maksu objektiks on Eestis registreeritud sõiduautod sõltumata nende omandivormist.
Automaksu maksja on auto omanik, liisitud auto puhul selle kasutaja.
Maksu saaja on riik. Kuna 2008.a. riigieelarve on praktiliselt valmis, võiks automaksuna laekuv raha minna riigireservi.
Maksustamisperiood on kalendriaasta.
Automaksu määr arvutatakse valemiga: automootori töömaht liitrites kolmandas astmes (kuubis) korrutatud sajaga. 

Lühike seletuskiri.
Eesti väliskaubanduse defitsiidi üks suuremaid, kui mitte suurim, tegur on sisseostetavad autod. Omamata riikliku statistika kaubagrupi „maismaatranspordivahendid“ täpsemat jaotust võib statistika ja ajakirjanduses toodud andmete põhjal järeldada, et sõiduautode sisseost põhjustab ca 1 miljard krooni defitsiiti kuus. Seejuures on Eestile, võrreldes Lääne-Euroopa riikidega, iseloomulik suurte ja kallite autode erakordselt kõrge osakaal. 

Esiteks, autode hinna, suuruse ja mootori töömahu vahel on positiivne korrelatsioon. Kuigi hinda mõjutab suuresti veel sõiduki luksusaste, on seda matemaatiliselt raske väljendada ning seda võiks arvestada importimisel rakendatav aktsiisimaks. Suhteliselt lihtne oleks arvestada auto ostmisel riigist väljavoolava raha hulka, kehtestades automaksu määr järsult sõltuvana mootori töömahust.

Teiseks, suurema mootori töömahuga autode tarbeks tuleb sisse osta ka rohkem kütust, mis veelgi halvendab väliskaubanduse tasakaalu. Ka seepärast oleks põhjendatud seada sisse automaks järsus sõltuvuses autode mootorimahust. 

Kolmandaks, keskkonnakaitse seisukohast lähtuvalt oleks põhjendatud maksu järsk sõltuvus heitegaaside hulgast, seega tarbitava kütuse hulgast, seega taas mootori töömahust.

Neljandaks, suuremad autod võtavad rohkem parkimisruumi.

Viiendaks, talveperioodil naastrehve kasutades (kuna suuremal autol on ka suurema läbimõõdu ja laiusega rehvid, ning naaste neis on rohkem) kulutavad kallid=suured autod rohkem asfalti.

Lisatud tabelis toodud arvutuste alusel näib olevat sobiv maksu suurus sõltuvalt mootori töömahust liitrites kolmandas astmes (kuubis) korrutatud sajaga.
Ei õnnestunud TOMile Excel tabelit külge pookida. Tabelis on võrreldud arvutatava maksu suurust sõltuvana litraazhi erinevatest astmetest. Suurema kui kolmanda astme puhul muutub maksumäära kasv juba liiga kiireks, seepärast võiks piirduda kolmana astmega.

Märksõnad:
Kategooria: TOM Ideed

Alusta siit!

Registreeru Osale.ee kasutajaks
ning alusta oma riigi aitamist juba
täna!

» Registreeru siin
» Kasutajale
 

Avalehele Osalusveebi haldab Riigikantselei
info@osale.ee

Osalusveeb Konsultatsioonid Ideed beta Seadused